A co z tą dietą?? Co mamy jeść i ile ? wszystko i z umiarem.O hiszpańskim paradoksie i innych sekretach zdrowia.

Dzień dobry,

Kiedyś jajka były szkodliwe, bo tłuszcz i cholesterol.

Dziś jajka są zalecane.

Kiedyś sól była białą śmiercią, bo ciśnienie tętnicze krwi.

Dziś wiemy, że szkodzi głównie osobom z nadwrażliwością na sód.

I tak dalej…

Na przestrzeni lat zaszło wiele zmian w diecie.

Czy te najważniejsze są Ci znane?

Jeśli nie, witaj na pokładzie

Opiszę krótko kilka najciekawszych nowych zasad odżywiania dla zdrowia opisywanych w 2020 roku w prestiżowych źródłach.
Trzymaj się żywności nieoczyszczonej

Za przykład niech posłuży mąka żytnia.

Możemy jeść produkty na bazie pełnoziarnistej lub oczyszczonej.

W mące oczyszczonej (rafinowanej, przetworzonej) jest:77% mniej tiaminy 80% mniej ryboflawiny 81% mniej niacyny 86% mniej witaminy E 85% mniej magnezu 77% mniej potasu 76% mniej żelaza 78% mniej cynku.

Wniosek?

Chleb na zakwasie na mące żytniej pełnoziarnistej to bogactwo
witamin i składników mineralnych.

Chleb na oczyszczonej mące na drożdżach to nieporozumienie –
puste i niepotrzebne kalorie.

Podobnie w przypadku wszystkich innych produktów.

Na przykład produkty na bazie mleka odtłuszczone są gorsze dla większości ludzi od pełnotłustych.

Trzymajmy się żywności nieoczyszczonej, „pełnej”, naturalnej.
Miej w diecie więcej witaminy C

Potrzebujemy więcej przeciwutleniaczy w diecie, szczególnie tak uniwersalnych jak witaminy C, ponieważ:

1 – Ze środowiska i z jedzenia wchłaniamy coraz więcej toksyn, które są źródłem wolnych rodników.

Witamina C pomaga je zredukować, przeciwdziała stresowi oksydacyjnemu i z tych powodów chroni organizm.

2 – W procesie obróbki termicznej, na przykład smażenia, powstaje dużo szkodliwych substancji.

Jedną z nich są heterocykliczne aminy. Powstają na patelni, ale także na przykład podczas robienia tostów.

Witamina C przeciwdziała tym substancjom i przestają wywierać tak szkodliwy wpływ.

3 – Latem, gdy dużo czasu spędzamy na słońcu, kremy z filtrem nie chronią dostatecznie skóry przed UV.

A także innymi uszkodzeniami wolnorodnikowymi.

Witamina C w większych dawkach niż RDA zapewnia od wewnątrz ochronę skóry przed poparzeniami słonecznymi, nadmiernym opalaniem, fotostarzeniem się i nawet zmianami rakowymi.

4 – Osoby palące, a także które palą biernie, mają znacznie większe zapotrzebowanie na witaminę C.

Dlatego, że dym tytoniowy to źródło setek różnych toksyn, a mało co
tak dobrze redukuje i usuwa toksyny, jak właśnie witamina C. Jej zapotrzebowanie więc się zwiększa.

5 – Stresujący tryb życia wyzwala nadmiar kortyzolu, który utrzymuje
się nienaturalnie długo w organizmie w podwyższonym stężeniu.

Witamina C jest jedną z najlepiej przebadanych substancji, która pomaga organizmowi zmniejszyć nadmiar kortyzolu i przeciwdziałać jego skutkom.

Przejdźmy do kolejnego punktu.
Jedz więcej fasoli i innych roślin strączkowych

Chyba każdy z nas słyszał o „francuskim paradoksie”.

Ale o „hiszpańskim paradoksie” już wie mało kto.

Ostatnie badania pokazują, że w Stanach najzdrowszymi ludźmi i najdłużej żyjącymi są Hiszpanie.

Mają o 25% mniejsze ryzyko śmierci z powodu głównych przyczyn, między innymi raka, chorób serca, cukrzycy.

Słowo „paradoks” wzięło się stąd, że Hiszpanie są mniej skupieni na dbaniu o zdrowie niż Amerykanie.

Rzadziej badają poziom glukozy (aby wcześnie wykryć cukrzycę), ciśnienie tętnicze (aby wcześnie wykryć nadciśnienie), mają niższy poziom wykształcenia, mniej wiedzą na temat zdrowia, są biedniejsi,
a zatrudnienie w zawodach o wysokim ryzyku dla zdrowia jest najwyższe.

Więc co odpowiada za lepsze zdrowie Hiszpanów oraz za ich długowieczność?

Naukowcy długo badali, który składnik diety odpowiada za lepsze zdrowie i długość życia Hiszpanów.

Ustalili, że jest to fasola i inne rośliny strączkowe.

Chociaż w Stanach Hiszpanie to 11% ludności, jedzą jedną trzecią ogółu spożywanej tam fasoli.

Czyli jedzą 4-5 razy więcej fasoli niż rdzenni Amerykanie.

Fasola zwykła, soczewica, bób, groch zwyczajny, ciecierzyca
pospolita.

Te i inne rośliny strączkowe powinniśmy jadać częściej.

Stanowią coraz bardziej docenianą grupę pokarmów.
Bez obaw spożywaj świeże jajka

To najlepsze źródło drogocennego biologicznie białka.

W skrócie, jajka zawierają wszystko prócz witaminy C.

Są bogatym źródłem na przykład luteiny i choliny.

I są też „napakowane” cholesterolem – ale to nic…

Napisałem „to nic”, gdyż mają znikomy lub nie mają żadnego wpływu
na poziom cholesterolu we krwi.

Nie mówiąc już, że poziom całkowity cholesterolu sam w sobie jest
nic nieznaczący, bo na choroby serca chorują zarówno osoby z
niskim, jak i wysokim cholesterolem – dokładnie pół na pół.

Szkodliwa jest dopiero utleniony frakcja LDL cholesterolu, w skrócie nazywana ox-LDL.

Wieczna dieta na stronie: https://tabelazdrowia.pl/produkt/wieczna-dieta/

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Treści i produkty widniejące na stronie: tabelazdrowia.pl mają na celu polepszenie stanu organizmu np. poprzez wzmocnienie układu odpornościowego czyli informowanie o zdrowym stylu życia i odżywianiu, a nie zastąpienie, kontaktu pomiędzy czytelnikiem strony a jego lekarzem.Filtr wyszkiwania: "problemy zdrowotne" pokazuje choroby na które dane produkty mogą wspomagać powrót do zdrowia lecz nie leczyć. Przed zastosowaniem się do porad z zakresu wiedzy specjalistycznej, w szczególności medycznych, zawartych na naszej stronie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych na stronie tabelazdrowia.pl .